Cthulhu: Death May Die – opis i recenzja 

3 min czytania

cthulhu death may die

Cthulhu: Death May Die to kooperacyjna gra planszowa osadzona w świecie Lovecrafta. Gracze wcielają się w role poszukiwaczy przygód, którzy muszą stawić czoła starożytnym siłom zła, których celem jest zniszczenie świata. Brzmi jak świetna zabawa? W takim razie przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na temat tej gry!

Informacje podstawowe

Cthulhu: Death May Die to wielozadaniowa, kooperacyjna gra scenariuszowa dla od 1 do 5 graczy bazująca na twórczości H.P. Lovecrafta. Gracze wcielają się w postacie Badaczy, posiadających unikalne zdolności oraz rodzaje Niepoczytalności. Zmagając się ze sługami Przedwiecznego, którym przewodzi armia Kultystów i Potworów, muszą rozwiązać skomplikowane zagadki i wykonywać niebezpieczne misje. Z biegiem czasu ich moc i umiejętności bardzo się wzmacniają, ale jednocześnie tracą swoje zdrowie psychiczne, co zbliża ich do nieuchronnych konsekwencji – śmierci.

Cthulhu: Death May Die stworzony przez Roba Daviau (Pandemic Legacy 1 & 2) i Erica M. Langa (Blood Rage, Rising Sun), to gra z niepowtarzalną oprawą wizualną i intrygującymi mechanikami. Wydawnictwo CMON udostępniło graczom figurki o niebywałych kształtach, co dodało gry jeszcze więcej wyrazistości. Nad całym projektem czuwał Adrian Smith oraz Karl Kopiński, którzy swoją sztuką wykonawczą oddali hołd Cthulhu mitologii. Atmosfera gry jest tajemnicza i mroczna, podkręcona intuicyjnymi i emocjonującymi mechanikami rozgrywki.

W pudełku znajdziesz niezwykle szczegółowo wykonane figurki Cthulhu, Gwiezdnego Pomiotu, Hastura i jego 4 Wyznawców. Jest też 18 różnych figurek Potworów, 10 figury Badaczy oraz 10 Kultystów (każdy z dwoma różnymi wzorami). Figurki są tak dopracowane, że detale wyglądają bardzo realistycznie, co pozwala oderwać się od rzeczywistości i przenieść do świata mitycznej magii i przygody.

Opis gry Cthulhu: Death May Die

Rozpoczęcie walki z mrocznymi potworami pochodzącymi z odległych światów jest zwykle traktowane jako wariacja. Jednak w przypadku tej gry, umysł gracza może stać się największym sojusznikiem. Każdy z uczestników ma wybraną psychozę, która – jeśli umiejętnie skonstruowana – może pomóc mu w walce ze starożytnymi istotami i ich legionami. Wiedza o strachu, szaleństwie i psychikach może znacznie zwiększyć szanse na powodzenie w tej bezlitosnej rywalizacji.

Badacze podczas gry tracą kontrolę nad swoim umysłem i zdobywają umiejętności, których zwykli ludzie mogą jedynie pozazdrościć. Dzięki tym mocom i wiedzy mogą stawić czoła Potworom, ale ryzyko całkowitego szaleństwa jest wciąż bardzo wysokie. W każdej chwili to oni przejmują inicjatywę w starciu, przeciwstawiając się potwornym zagrożeniom i odważnie walcząc o swoje bezpieczeństwo.

Kultyści zaklinają Przedwiecznych, aby przybyli do świata śmiertelników i weszli w ich królestwo. Ich niecne plany wspierane są przez pomniejszych sojuszników – mroczne i przerażające potwory, z którymi trudno jest się uporać. Każdy z nich ma swoje unikatowe cechy i zdolności, a jego działania są sterowane przez Mitologię Przedwiecznych oraz Reguły Scenariusza. Co więcej, każde spotkanie z tymi stworzeniami skutkuje niespodziewanymi sytuacjami, gdyż Przedwieczni nieustannie stara się osiągnąć swój diaboliczny cel.

Cthulhu: Death May Die to zestaw, który składa się z niewielkich pudełek, w których ukryte są modułowe elementy pozwalające tworzyć unikatowe doświadczenia gry. Gracze mogą wybrać jednego z dwóch dostępnych mitycznych Przedwiecznych i łączyć go z jednym z 6 dostępnych Scenariuszy. Każde pudełko zawiera figurki, żetony i unikalne karty, stworzone specjalnie do tego scenariusza. Talia kart Mitów to połączenie talii Przedwiecznego i talii Scenariusza wybranego przez graczy. Każda sesja oznacza nowe plansze plansz, na których możliwe będzie stworzenie innej mapy, a także akcje Badaczy potrzebne do zakończenia rytuału kultywowanego przez Przedwiecznego.

Hastur, znany również jako Król w Żółci, i jego uczniowie przynoszą na świat mroczną siłę, zwaną Żółtym Znakiem. Tych, którzy doświadczą jej skutków, czekają albo groźne konsekwencje śmierci albo destrukcyjne skutki szaleństwa. W tym samym czasie Scenariusze dodają nowe odkrycia, historie, postaci oraz jej wzorce zachowań – zaprojektowane specjalnie po to, by każdy ze Scenariuszy był unikatowy.

Cthulhu postanawia przywołać swoje zatopione królestwo R’lyeh do tego świata, wprowadzając na jego miejsce koszmarne i przerażające obrazy. Przedwieczny rozpoczyna grę, po której nastąpi chaos i obłęd. Gdy rytuał zostanie ukończony, Przedwieczny połączy dwa wymiary – ten, w którym żyjemy oraz przepełniony mrokiem ten, sprzed eonów. Z każdym oddechem Cthulhu będzie coraz bliżej osiągnięcia tego celu – czas pokazać, czy ludzkość jest w stanie mu się przeciwstawić.

Gracze będą musieli stawić czoło polującemu na nich Nieśmiertelnemu Behemotowi. Aby pokonać przeciwnika, będą musieli przerwać uroczysty rytuał i uczynić Przedwiecznego śmiertelnym. Wykorzystując chemikalia, proch i dużo strzelania, gracze będą musieli wrzucić go z powrotem do mroku, z którego się wyłonił. Pomyślnym zakończeniem walki będzie uratowanie końca wszechświata!

Badacze będą musieli wykorzystać wszystkie swoje siły, aby odkryć sekrety i zamknąć plany Kultystów. Aby to osiągnąć, będą musieli korzystać z Karty Odkryć, w szczególności danego scenariusza. Każda karta zawiera specjalne wyzwania lub przedstawia wybory, które Badacze muszą podjąć, by uzyskać surowce, sprzymierzeńców lub nawet ponieść negatywne skutki. Poprzez te eksploracje oraz starcia bohaterowie będą mogli poznawać cenne informacje, które pomogą im skutecznie powstrzymać Kultystów.